Barnehagen vår heter Nesåsen Barnehage SA og ligger i Lørenskog kommune

Informasjon om oss

Nesåsen barnehage SA som ligger i Lørenskog kommune, åpnet i oktober 2002. Barnehagen består av avdelingene Romletutt, Gomlegoff og Habasutt. Romletutt er storbarnsavdeling, Gomlegoff er mellomavdeling og Habasutt er småbarnsavdeling.

På hver avdeling finnes en maskot som er del av barnehagens hverdag. Avdelingene kan du lese mer om under deres egne sider. Nesåsen barnehage er en foreldre-eid barnehage, som har et eierstyre valg av årsmøte. Daglig leder er ansvarlig for den daglige driften.

Det at barnehagen er foreldreeid, gir deg som forelder/foresatt fullt innsyn og mulighet til å være med og påvirke. I barnehagen finnes også et aktivt foreldreutvalg, FU. Foreldreutvalget ordner fester og sosiale sammenkomster som juletrefest og sommerfest for barn, foreldre og ansatte.

Barnehagen ligger i et rolig miljø på "toppen av et berg", oppe på Nesåsen ved Finstadjordet. Her er det lite gjennomgangstrafikk, så lite eksos og støy, men samtidig gode bussforbindelser med rutebuss hvert 15.min som stopper 1 min unna barnehagen.

Vi har et stor uteområde med egen liten skog, stor nok for små barn. I skogen har vi en grillplass med benker og en stor hytte vi også kan grille, eller trekke inn i hvis det blåser mye:-) Vi samles her for utelek eller andre sosiale arrangementer. Vi er mye ute og på tur, og noen ganger går turen utenfor barnehagen, mens andre ganger kommer vi tilbake og spiser maten vår i hytta. Skogen er inngjerdet og en del av utearealet barna ferdes i daglig, så her kan både store og små få utfolde seg i et variert skogsterreng.

Vi har mange fine turmuligheter i kort gåavstand, som vi bruker aktivt til alle årest årstider. Det kan være ski, skøyter og aking på vintere, mens klatring, løp i løpeskogen og utforsking om sommeren. Vi leker og utforsker naturen rundt oss, og behandler den fint slik at barna lærer også miljøvern. Sørlihavna og Losby er lengre turmål vi kan benytte oss av noen ganger.

Selve barnehagehuset opplever vi som stort og lyst, med hensiktsmessige lokaler for barnehagedrift. Vi har ett stort felles kjøkken hvor vi samles til ulike felles arrangement, kjøkkenet ble oppgradert/pusset opp sommeren 2019. Kjøkkenet bruker vi også som grupperom, hvor grupper av barn kan leke skjermet. Vi har også et stort grupperom/formingsrom hvor førskoleklubben har sin faste base 2 dager i uken og som også brukes til aktiviteter med mindre grupper av barn. Hver avdeling har egen yttergarderobe, en stor innegarderobe, egne toaletter, en stor avdeling og et mindre lekerom. Det finnes også kjøleskap på hver avdeling, slik at matpakkene får ligge kjøling mellom måltidene.

Vi har matservering 3 dager i uken: tirsdager, onsdager og fredager. De to andre dagene, mandager og torsdager tar foreldrene med matpakker til måltidene da dette er turdagene våre. Vi har 2 faste turdager pr uke.

Utelekeplassen ble oppgradert sommeren 2019, med nytt klatrestativ, småbarnshuske og nytt gummi fallunderlag.