Vi bruker "passe nok" med tørkepapir og såpe

En del av miljøarbeidet vårt er å lære barna å bruke "passe nok" med såpe og tørkepapir. Vi har hengt opp plakater ved tørkepapiret, toalettet og vaskene, som viser barna hva som er lov og ikke lov. Å bruke "passe nok" med papir og såpe vil si å ta ett til to tørkepapir og ikke ti når barna tørker hendene, og ett såpetrykk istedenfor å ta ti. Tidligere opplevde vi at barna tok så mye såpe som mulig fordi dette skapte såpeskum i vasken og det var gøy. Men etter at vi startet miljøarbeidet, har barna lært at de bare skal ta "passe nok" og at dette sparer miljøet for utslipp, samtidig som det er mer økonomisk for oss (og da får vi brukt pengene til annet som kommer barna til gode).

En avdeling har miljøpoliti, dvs ett av de eldste barna får være miljøpoliti og har på seg et smykke som viser dette mens de andre barna skal vaske hender. Miljøpolitiet skal passe på/minne på at de andre barna skal ta "passe nok".

Dette er også endel av Miljøspireprosjektet vårt.