Det er mitt valg

Det er annerledes å være barn i dag sammenlignet med tidligere generasjoner. Barna blir utsatt for en helt annen påvirkning enn før. Ofte fører dette til negativ innflytelse på barn og unge. Derfor er det viktig at barnehagen og skolen arbeider med temaer som f.eks vennerelasjoner, selvtillit og miljø (ref: boka”Det er mitt valg” v/LIONS).

Vi bør alle spille på lag, der alle bryr seg om hverandre og der ingen står utenfor.

Det er mitt valg er et undervisningsopplegg som vektlegger sosial og emosjonell kompetanse.

Opplegget vi bruker i barnehagen består av aktiviteter som omhandler temaene:

- Vi vil ha et godt miljø

- Vi arbeider sammen.

- Vi tar beslutninger.

- Vi tar vare på kroppen vår.

- Vi tar vare på hverandre.

Høsten 2011 ble hele personalet kurset i opplegget Det er mitt valg. Vår barnehage er kommet godt i gang med dette opplegget og hver avdeling følger opplegg ut fra den barnegruppen de har og hvilken alder barna er i.

Det vi gjør i barnehagen og det foreldre gjør er viktig i dette arbeidet. Uten å trekke inn foreldrene med i det forebyggende arbeidet er det sannsynlig at satsningen bare har begrenset verdi (sier DMV som har forsket på dette).  DMV er også en del av det forebyggende arbeidet mot mobbing.