Sunt Kosthold

VI satser på sunt kosthold og har også 40 % kjøkkenassistent.

Vi arbeider bevisst og målrettet med sunt kosthold. Barna får servert fersk frukt og grønnsaker hver ettermiddag.

Tirsdager har vi brødmåltid og pålegg, hvor barna får velge pålegg selv og øve seg på å smøre pålegget selv. Vi serverer også alltid grønsaker til, slik at barna kan "dekorere" brødskiven sin. Barna spiser med både "munn og øyne":)

Onsdager rullerer vi på å ha suppe, salatbuffet og grøt. Salatbuffeten inneholder bl.a kjøtt/skinke, fullkornspasta, mais, ananas, paprika, agurk, rømmedressing m.m. Her er det mange muligheter for gode smaker! Til f.eks havregrøten serverer vi epleterninger, rosiner og kanel og smør, som barna kan velge som tilbehør.

På fredager serverer vi varm-mat som inneholder fisk, kjøtt eller kylling/kalkun. Vi ønsker å gi barna ulike smaksopplevelser og et kjørt forhold til sunn mat, så vi har laget en meny som vi tenker gir dette ut fra de rammer vi har også i forhold til bemanning. Hvis vi ser at en matrett ikke fungerer så godt, etter å ha hatt den noen ganger, så finner vi et annet alternativ vi setter inn i menyen.

Vi serverer også frokost tirsdager, onsdager og fredager, samt frukt og grønnsaker og knekkebrød med pålegg hver dag, dvs 5 dager i uken.

Menyen finnes på kalenderen i Mykid (foreldrenes innloggingssystem).