Natur og friluft i fine området i Lørenskog kommune

Vår ambisjon er å gi barna gode naturopplevelser og la de bli glad i å bruke naturen og være en del av den. Vi er barnehagen for deg som syns det er viktig med natur og friluft, en sunn livsstil, sosial kompetanse, lek og læring!

Ønsker du at barnet ditt skal lære å bevege seg i forskjellig terreng, føle glede og lyst til å være ute i natur og frisk luft, og være motivert for å bruke kroppen sin? Ja da er vi barnehagen for barnet ditt!

Nesåsen barnehage SA som ligger i Lørenskog kommune, er en barnehage som er mye ut på turer og har aktiviteter ute. Vi lærer barna det å ferdes ute i naturen, samt lære barna om de ulike elementene i naturen som feks dyreliv, planter, vekster m.m.

Vi ønsker å bidra til at barna lærer å kjenne naturen, som feks hvilke vanlige trær vi har rundt oss, hvilke spor er etter hvilke dyr, hvordan skal vi oppføre oss i skogen/naturen, hva kan vi lage av mat ute, hvordan må vi være kledd for at vi skal ha det artig ute selv om det er litt "ruskevær", hva skjer med trærne/plantene når det blir ny årstid?

Fra 2009 har barnehagen vært med i prosjektet Lørenskog kommune har i forhold til satsning på natur, teknikk og miljø: NAMIK.
En av våre ansatte er NAMIK.-ansvarlig, og blir faglig oppdatert gjennom kurs/fagdager i løpet av året.

Vi er mye ute og leker, og har nå en tradisjon på at endel felles arrangement som feks felles skogdager, Lucia, høstsuppe, felles samlingsstunder og andre aktiviteter blir arrangert ute.
Vi trekker også med naturen inn i arbeidet vårt. Vi har formingsaktiviteter med naturmaterialer, og tar opp emner som barna har vært opptatt av, og fordyper oss mer i det ved å lese i bøker, finne bilder og lete på nettet om fagstoff vi kan finne.
Med naturfokusen tenker vi også på miljøet. Et av arbeidene i barnehageåret 2011/2012 er at vi ønsker å sertifisere oss som Grønt flaggbarnehage, en av de to første i Lørenskog. Vi har kildesortering, egen matkompost, vi tenker gjenbruk ved karneval, formingsaktiviteter osv.

Vi er mye ute, både i og utenfor barnehageområdet. Turer i nærmiljø, turer til basene og en aktiv utetid hver dag i barnehagehverdagen.

Ut på tur, aldri sur :-)