Barns selvtillit og selvfølelse

Hva er forskjellen på barns selvtillit og selvfølelse?

Det er forskjell på selvfølelse og selvtillit. Selvfølelse handler om hvordan vi ser på vår egenverdi og hvem vi er, uavhengig av våre aktuelle prestasjoner. Selvtillit handler om hva vi mestrer, for eksempel ulike ferdigheter i ditt og datt (eks stå på ski, spille fotball, lage mat, tegne osv).

Vi kan godt ha mye selvtillit og liten selvfølelse, men sjelden omvendt. Som foreldre eller betalte oppdragere har vi en nøkkelrolle når det gjelder å bygge selvfølglse og selvtillit hos barn. Begge deler er grunnleggende investeringer for framtiden.

Grovt sett gjør vi det på to måter: Dels ved å anerkjenne/akseptere barn slik de er, og dels ved å oppmuntre dem til å mestre uttfordringer. Sier vi til f.eks veslejenta at det er så kjekt å være sammen med akkurat henne, er det selvfølelsen vi bygger, og sier vi til veslegutt at han er flink til å dekke på bordet, bygger vi på selvtillitten.

Barns selvbilde styrkes ved at de får mange gode tilbakemeldinger på hvem de er og hva de kan.

(kilde: barnet.mitt.com)