Vi har fokus på natur, friluft og miljø. Vi er Grønt Flagg sertifisert.

Hva ønsket vi med dette prosjektet?

•Få økt fokus på miljøarbeidet i barnehagen ved å fokusere på kildesortering, avfall og gjenvinning.

•Involvere både barn, personal og foreldre.

•Bidra til at barna får en begynnende forståelse av en bærekraftig utvikling, ved å fokusere på hva hver enkelt kan gjøre for å ta vare på miljøet.

Hva gjorde for kompetanseheving hos personalet?

* Formingskurs med fokus på gjenvinning, hele personalet.
* Ekskursjon hos 2 Grønt Flagg barnehager i Trondheim kommune, hele personalet.
* 2 ansatte har vært på kompostkurs via ROAF.
* Grønt Flagg-temaet er på sakslista til personalmøter, planleggingsdager, ledermøter,
foreldremøter og miljøråd

Hvordan gjorde vi det i det daglige med barna?

•Alle avdelingene samler søppel de finner når de er på tur. Søppelposen henger lett tilgjengelig utenpå tursekken.

•Alle avdelingene sorterer matavfall, papiravfall og restavfall på avdelingene. Barna skraper selv av tallerkenen. Matavfall kastes i komposten. Ukens ordensbarn er med å tømmer i komposten.

•I formingsaktiviteter bruker vi gjenvinningsmaterialer som for eksempel pappesker, tapet, glass, naturmateriale osv.

•Fokus på å ikke bruke hvite kopipapir til for eksempel papirfly. Barna bruker nå ark fra reklameblader etc.

•Regler for hvor mye såpe, tørkepapir og toalettpapir vi skal bruke (henger lett synlig ved såpen og papiret med enkle bilder/symboler).

•Barna (de eldste) var også miljøpoliti som fulgte ekstra med på at de andre barna fulgte opplegget også (positiv måte).

Se vår sluttrapport for prosjektet Miljøspiren 2011/2012:

Sluttrapport 3 miljøspiren juni 2012